Skip to content

OGÓLNE WARUNKI ZLECEŃ

spółki Roof Renovation Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu

 § 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE 

  1.  Niniejsze Ogólne Warunki Zleceń („OWZ”) stanowią uzupełnienie i doprecyzowanie zawieranych przez Roof Renovation Sp. z o.o. umów w ramach podwykonawstwa („Zlecenie”) i wiążą strony Zlecenia niezależnie od faktu rzeczywistego zapoznania się z ich treścią. 

  2. W przypadku rozbieżności pomiędzy postanowieniami niniejszych OWZ, a postanowieniami Zlecenia, rozstrzygające znaczenie będą miały postanowienia Zlecenia. Wyłączone jest stosowanie wszelkich wzorców umów i ogólnych warunków Podwykonawcy. 

  3. W niniejszych OWZ, poniższe sformułowania oznaczają odpowiednio: 

    a. Zlecenie – oznacza każdą umowę zawartą pomiędzy Roof Renovation Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu jako Zleceniodawcą, a Podwykonawcą, w szczególności umowę o dzieło, umowę świadczenia usług, umowę dostawy lub umowę o roboty budowlane, zawierającą podstawowe zasady i warunki realizacji prac na Inwestycji w ramach podwykonawstwa; 

    b. Zleceniodawca – oznacza Roof Renovation Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu, wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem 873045, realizującą umowę o roboty budowlane zawartą z Generalnym Wykonawcą lub Inwestorem; 

    c. Podwykonawca – oznacza podmiot z jakim Zleceniodawca zawarł Zlecenie, zobowiązany do realizacji prac objętych Zleceniem, zgodnie z jego postanowieniami oraz niniejszymi OWZ, w ramach podwykonawstwa, o jakim mowa w art.. 6471 i następnych Kodeksu cywilnego. 

    d. Inwestor – oznacza podmiot realizujący i/lub finansujący Inwestycję, który zawarł z Generalnym Wykonawcą umowę o roboty budowlane, o którym mowa w art. 17 pkt 1 ustawy – Prawo budowalne; 

    e. Inwestycja – oznacza przedsięwzięcie inwestycyjne realizowane przez Inwestora i Generalnego Wykonawcę we wskazanej lokalizacji; 

    f. Generalny Wykonawca – oznacza podmiot realizujący Inwestycję w oparciu o umowę o roboty budowlane zawartą z Inwestorem i/lub inwestorem zastępczym w ramach generalnego wykonawstwa bądź w sytuacji gdy Zleceniodawca jest dalszym podwykonawcą z innym podmiotem realizującym prace w ramach Inwestycji; 

    g. Kontrakt Główny – oznacza umowę o roboty budowlane, zawartą pomiędzy Generalnym Wykonawcą z Inwestorem i/lub inwestorem zastępczym w ramach generalnego wykonawstwa, lub w sytuacji gdy Zleceniodawca jest dalszym podwykonawcą z innym podmiotem realizującym prace w ramach Inwestycji 

    h. Strona(y) – oznacza stronę(y) Zlecenia tj. Zleceniodawcę i/lub Podwykonawcę 

    i. Prace lub Roboty – oznacza całość działań i czynności niezbędnych do wykonania powierzonych Podwykonawcy prac, zadań i/lub innych zobowiązań szczegółowo określonych w Zleceniu. O ile nic innego nie zostało uregulowane w Zleceniu, zakres Prac obejmuje także, w razie wątpliwości, wykonanie wszelkich niezbędnych prac i dostaw materiałów i/lub urządzeń, które nie są wyraźnie określone w Zleceniu, ale które są niezbędne dla prawidłowego i terminowego wykonania Prac, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących standardów oraz Dokumentacji Technicznej, jak również prac, dostaw materiałów i/lub urządzeń, które Podwykonawca mógł przewidzieć; 

    j. Dokumentacja Techniczna – oznacza komplet dokumentacji obejmującej projekt budowlany z decyzją o pozwoleniu na budowę, projekt wykonawczy, specyfikacje techniczne, opisy, wytyczne i wyjaśnienia Inwestora i Generalnego Wykonawcy, a także wszelkie rysunki, obliczenia, atesty i certyfikaty materiałów, próbki, wzory, modele, instrukcje obsługi i konserwacji oraz inne dokumenty dotyczące Inwestycji, niezbędne do należytego wykonania Inwestycji i uzyskania decyzji o udzieleniu pozwolenia na użytkowanie. 

    k. Teren budowy/teren realizacji Inwestycji – oznacza plac budowy, na którym prowadzone są prace związane z realizacją Inwestycji w tym obszar zajmowany przez urządzenia zaplecza budowy; 

    l. Wada Nieistotna – wada nieistotna, stanowiąca drobne uchybienie w wykonanych Pracach i/lub zastosowanych materiałach, która może zostać usunięta zgodnie z zasadami sztuki budowlanej w stosunkowo krótkim czasie, niepowodująca utrudnień w użytkowaniu obiektu (w tym także wady estetyczne lub wady obniżające komfort korzystania z obiektu) objętego Inwestycją i nieuniemożliwiająca Generalnemu Wykonawcy podpisanie protokołu Odbioru Końcowego lub Odbioru Częściowego;

    m. Wada Istotna – oznacza istotne uchybienie w Pracach i/lub zastosowanych materiałach Podwykonawcy, której stwierdzenie stanowi uzasadnioną podstawę do odmowy dokonania Odbioru Wstępnego lub Odbioru Końcowego, jak również wstrzymania płatności wynagrodzenia na rzecz Podwykonawcy do czasu jej usunięcia; 
    n. Wada(y) – Wada Nieistotna i Wada Istotna;

    o. Siła wyższa – oznacza zdarzenia nagłe, o charakterze zewnętrznym, na których zaistnienie Strony nie miały wpływu i które nie były do przewidzenia przez żadną ze Stron w chwili zawarcia Zlecenia, a które dalece utrudniają lub uniemożliwiają realizację Zlecenia w całości albo w części, a w szczególności zdarzenia wywołane takimi okolicznościami jak: wydanie decyzji przez odpowiednie organy administracji państwowej, wprowadzenie stanu wojny, epidemii, pandemii, zagrożenia epidemiologicznego, wystąpienie zamieszek, strajków, katastrof naturalnych, ataków terrorystycznych. 

 § 2
OBOWIĄZKI PODWYKONAWCY

  1. Podwykonawca zobowiązany jest do wykonania Prac w uzgodnionych ze Zleceniodawcą terminach z najwyższą starannością, zgodnie ze Zleceniem i niniejszymi OWZ, Dokumentacją Techniczną, sztuką budowlaną i standardami budowlanymi, obowiązującymi normami i warunkami technicznymi wykonania i odbioru robot budowlanych oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy. Powyższe dotyczy również zasad usuwania Wad stwierdzonych w wykonanych Pracach, w szczególności na podstawie udzielonej rękojmi i/lub gwarancji 

  2. Podwykonawca oświadcza, iż posiada wymagane doświadczenie dla wykonania Prac objętych Zleceniem oraz posiada odpowiednie zaplecze techniczne i personalne zapewniające wykonanie Prac zgodnie z ustalonymi w Zleceniu warunkami. 

  3. O ile nie zostało to wyraźnie uzgodnione w formie pisemnej pod rygorem nieważności, Podwykonawca nie jest upoważniony do jakiejkolwiek zmiany technologii wykonania Prac wynikającej z Dokumentacji Technicznej, w szczególności do jednostronnego wprowadzania jakichkolwiek zmian materiałów, urządzeń lub elementów, które Podwykonawca dostarcza we własnym zakresie.

  4. Podwykonawca zobowiązany jest do wykonywania Prac w ustalonych ze Zleceniodawcą dniach i godzinach pracy. Jeśli Podwykonawca będzie realizował Prace poza ustalonymi ramami czasowymi, zobowiązany jest do uzyskania uprzedniej zgody Zleceniodawcy wyrażonej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, jak również do zapewnienia nadzoru na własny koszt i ryzyko. 

  5. Podwykonawca ponosi odpowiedzialność za nieterminowe wykonanie Prac i/lub nieterminowa usuwanie Wad w okresie gwarancji i/lub rękojmi tj. ich wykonanie niezgodnie z terminami wskazanymi w Zleceniu (w tym terminami pośrednimi) lub w Harmonogramie i/lub usuwanie Wad niezgodnie z terminami określonymi i/lub ustalonymi na podstawie niniejszych OWZ. W szczególności Podwykonawca ponosi odpowiedzialność za opóźnienie w realizacji Prac i/lun usuwania Wad spowodowane niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, opóźnieniami w dostawie materiałów (jeśli ich dostarczenie leżało po stronie Podwykonawcy), brakami kadrowymi itp. 

 § 3
ZAKRES PRAC

  1. Zakres Prac powierzonych Podwykonawcy każdorazowo określa Zlecenie.
  2. Podwykonawca zobowiązuje się niezwłocznie poinformować Zleceniodawcę o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach, wadach i/lub brakach Dokumentacji Technicznej, w szczególności w zakresie powierzonych mu do wykonania Prac. W razie powzięcia jakichkolwiek wątpliwości co do sposobu realizacji Prac, Podwykonawca zawiadomi o nich Zleceniodawcę nie później niż w terminie 3 dni przed przystąpienia do wykonywania Prac.
  3. Zleceniodawca jest uprawniony do zmiany zakresu powierzonych Prac na podstawie Zlecenia, tj. ich ograniczenia oraz odpowiednio do zmiany wysokości lub sposobu obliczania ustalonego w Zleceniu wynagrodzenia, na co Podwykonawca wyraża zgodę. Zmiana wysokości wynagrodzenia poprzez jego obniżenie nie wymaga zmiany Zlecenia i może polegać w szczególności na proporcjonalnym jego obniżeniu w stosunku do niewykonanego na dany dzień zakresu Prac. Ograniczenie zakresu Prac może dotyczyć również Prac Dodatkowych i/lub Prac Zamiennych. O zmianie zakresu powierzonych Prac Zleceniodawca poinformuje Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej.
  4. W przypadku wystąpienia konieczności wykonania przez Podwykonawcę prac zamiennych, polegających na wykonaniu prac w inny sposób niż określony w Zleceniu (w szczególności polegających na użyciu innych materiałów, innych urządzeń, technologii, sprzętu) („Prace Zamienne”) Strony zawrą osobne porozumienie w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  5. Wszelkie niewymienione w Zleceniu (i stanowiących jego integralną część załącznikach) prace stanowią prace dodatkowe, które mogą być realizowane zgodnie z warunkami niniejszych OWZ wyłącznie za uprzednią pisemną, pod rygorem nieważności, akceptacją ich zakresu przez Zleceniodawcę („Prace Dodatkowe”). Wynagrodzenie za Prace Dodatkowe zostanie obliczone na podstawie przedstawionych przez Podwykonawcę i zaakceptowanych przez Zleceniodawcę stawek. Płatność wynagrodzenia za Prace Dodatkowe nastąpi zgodnie z postanowieniami Zlecenia i niniejszych OWZ, chyba że Strony wyraźnie na piśmie, pod rygorem nieważności, postanowią inaczej.
  6. Termin wykonania i zakres powierzonych do wykonania Prac Dodatkowych zostanie przez Strony uzgodniony przy uwzględnieniu harmonogramu realizacji Inwestycji, technicznych możliwości ich zrealizowania, a w miarę możliwości przy uwzględnieniu propozycji Podwykonawcy, w aneksie do Zlecenia sporządzonym w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W braku porozumienia Stron co do terminu realizacji Prac Dodatkowych, termin ich wykonania zostanie jednostronnie ustalony przez Zleceniodawcę, na co Podwykonawca wyraża zgodę.
  7. W przypadku wykonania przez Podwykonawcę prac dodatkowych niezaakceptowanych przez Zleceniodawcę zgodnie z ust. 3 i 4 niniejszego §, Podwykonawcy nie przysługuje wynagrodzenie. Strony zgodnie uznają, że w takiej sytuacji nie zachodzi okoliczność bezpodstawnego wzbogacenia po stronie Zleceniodawcy, a Zleceniodawca ma prawo żądać usunięcia tak wykonanych i niezaakceptowanych prac przez Podwykonawcę w wyznaczonym terminie.
  8. Podwykonawca jest uprawniony do przekazania innemu podmiotowi części powierzonych 
  9.  

 § 4
TERMIN REALIZACJI PRAC

  1. Podwykonawca zobowiązany jest do rozpoczęcia realizacji Prac w terminach ustalonych w Zleceniu („Harmonogram”). Zlecenie może obejmować szczegółowy Harmonogram Prac. Harmonogram może stanowić również załącznik do Zlecenia.
  2. Zachowanie uzgodnionych w Zleceniu i/lub ustalonym Harmonogramie terminów realizacji Prac jest podstawowym obowiązkiem Podwykonawcy. Wszelkie zdarzenia i fakty zaistniałe w trakcie wykonywania Prac, a mające jego zdaniem wpływ na termin realizacji Prac muszą być zgłaszane Zleceniodawcy na piśmie, pod rygorem nieważności, w terminie do 5 dni licząc od dnia, w których nastąpił taki fakt lub zdarzenie.
  3. Zmiana Harmonogramu jest możliwa w następujących przypadkach:
    a. Zleceniodawca powierzy Podwykonawcy do wykonania Prace Dodatkowe lub Roboty Zamienne;
    b. Podwykonawca przedłoży, z uzasadnionych względów i zgodnie z terminami, o jakich mowa w ust. 3
    c. wystąpi konieczność zmiany kolejności wykonywania Prac, o czym Zleceniodawca poinformuje Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, 
    d. wystąpią uzasadnione okoliczności skutkujące koniecznością przyspieszenia prac, o czym Zleceniodawca poinformuje Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, 
    e. zajdzie konieczność zawieszenia wykonania Prac, o czym Zleceniodawca poinformuje Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej,
    f.
    wystąpienia Siły Wyższej;
    g.
    wstrzymania realizacji Prac na podstawie decyzji wydanych przez właściwe organy administracji, o ile wydanie takich decyzji nie nastąpiło z przyczyn, za które Podwykonawca ponosi odpowiedzialność;
    h.
    wstrzymania realizacji Prac przez Generalnego Wykonawcę lub Inwestora, z przyczyn niezależnych od Podwykonawcy; 
    i. wystąpienia innych przeszkód niezależnych od Podwykonawcy, przy czym brak kadry, brak środków finansowych i materiałów, problemy ze sprzętem nie stanowią okoliczności niezależnej od Podwykonawcy.
  4. Podwykonawca zobowiązany jest do przedstawienia zaktualizowanego Harmonogramu niezwłocznie po stwierdzeniu przez Podwykonawcę, że obowiązujący Harmonogram jest nieaktualny lub może stać się nieaktualny z przyczyn, o jakich mowa w niniejszym §, nie później jednak niż w terminie 5 (pięć) dni od wystąpienia zdarzenia wywołującego konieczność aktualizacji. Aktualizacja Harmonogramu staje się skuteczna wyłącznie po akceptacji zaktualizowanego Harmonogramu przez Zleceniodawcę w formie pisemnej pod rygorem nieważności. 
  5. Jeżeli Zleceniodawca stwierdzi zagrożenie dochowania terminów ustalonych w Zleceniu i/lub w Harmonogramie, ma prawo wezwać Podwykonawcę do wprowadzenia zmian organizacyjnych skutkujących przyspieszeniem i zintensyfikowaniem wykonania Prac, w szczególności wprowadzenie większych zasobów ludzkich, dwuzmianowego lub trzyzmianowego systemu pracy, większej ilości sił i środków niezbędnych do zachowania terminów ustalonych w Zleceniu i/lub w Harmonogramie, o czym Zleceniodawca powiadomi Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej.
  6. Zleceniodawca posiada uprawnienie do wstrzymania lub zawieszenia wykonania Prac, o czym powiadomi Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej, wskazując okres wstrzymania lub zawieszenia. Po upływie tego okresu Podwykonawca zobowiązany jest do niezwłocznego wznowienia wykonania Prac. W okresie zawieszenia lub wstrzymania wykonania Prac, Podwykonawca zobowiązany jest do należytego zabezpieczenia Robót, materiałów, sprzętu itd. znajdujących się na Placu Budowy, za co ponosi odpowiedzialność.
  7. W przypadku wstrzymania bądź rezygnacji przez Inwestora bądź Generalnego Wykonawcę z realizacji Inwestycji bądź Prac w całości bądź w części obejmującej Prace Podwykonawcy, z przyczyn niezależnych od Podwykonawcy, Strony uzgodnią sposób postępowania w okresie przestoju, zmianę terminów realizacji Prac lub warunki rozwiązania Zlecenia i rozliczenia wykonanych Prac, o ile dalsza ich realizacja nie będzie możliwa.
  8. Podwykonawcy nie przysługują żadne roszczenia w związku ze zmianą Harmonogramu, wstrzymaniem lub zawieszeniem wykonania Prac, o których mowa w niniejszym §.

 § 5
WYNAGRODZENIE

  1. Za prawidłowe wykonanie Prac Zleceniodawca zapłaci Podwykonawcy wynagrodzenie, którego charakter oraz sposób wyliczenia każdorazowo określa Zlecenie („Wynagrodzenie”). Wynagrodzenie może mieć charakter ryczałtowy bądź obmiarowy. 
  2. 2. O ile Zlecenie nie stanowi inaczej, w przypadku Wynagrodzenia ryczałtowego obejmuje ono wszelkie koszty niezbędne do prawidłowego wykonania powierzonych Prac na podstawie Zlecenia, co Podwykonawca zobowiązany jest przewidzieć i oszacować. W szczególności obejmuje ono materiały, cła, marże, narzuty, podatki, urządzania, transporty, rozładunki, najem sprzętu, koszt zakupu akcesoriów niezbędnych do wykonania Zlecenia [m.in. wierteł, końcówek itp.] i inne czynności i koszty niezbędne do wykonania Prac. Podwykonawca oświadcza przy tym, iż otrzymał wszelki dane, informacje i dokumenty niezbędne do odpowiedniego oszacowania wysokości wynagrodzenia ryczałtowego. Wszelkie niedoszacowania obciążają Podwykonawcę. Wyłączona jest możliwość podwyższenia wynagrodzenia o charakterze ryczałtowym na podstawie art. 3571 lub art. 632 §2 kodeksu cywilnego. Podwykonawca oświadcza przy tym, iż otrzymał wszelki dane, informacje i dokumenty niezbędne do odpowiedniego oszacowania wysokości wynagrodzenia ryczałtowego. Wszelkie niedoszacowania obciążają Podwykonawcę. Wyłączona jest możliwość podwyższenia wynagrodzenia o charakterze ryczałtowym na podstawie art. 3571 lub art. 632 §2 kodeksu cywilnego. 
  3. Za prawidłowe wykonanie Prac Strony uznają nie tylko prawidłowe zakończenie wykonania Robót, co zostanie potwierdzone w zaakceptowanym przez Zleceniodawcę protokole odbioru końcowego, lecz również aktywne uczestnictwo Podwykonawcy w naradach po zgłoszeniu takiego żądania przez Zleceniodawcę, prawidłową i terminową dostawę sprzętu, materiałów/urządzeń, przeniesienie praw autorskich, udzielenie rękojmi i/lub gwarancji, wykonanie dokumentacji (o ile stanowi to zakres Prac). 
  4. W przypadku Wynagrodzenia o charakterze obmiarowym, będzie ono obliczane na podstawie wskazanych w Zleceniu i/lub w załącznikach do Zlecenia cen jednostkowych i zaakceptowanego przez Zleceniodawcę obmiaru faktycznie wykonanych Prac, co Strony każdorazowo potwierdzą w obustronnie podpisywanych protokołach rzeczowo-finansowych sporządzanych w formie pisemnej pod rygorem nieważności. 
  5. Wysokość Wynagrodzenia nie podlega waloryzacji. 

 § 6
ROZLICZENIA I PŁATNOŚCI

  1. Wynagrodzenie płatne będzie przez Zleceniodawcę na podstawie prawidłowo wystawionych i doręczonych faktur VAT (częściowych i/lub faktury końcowej) wystawianych przez Podwykonawcę na podstawie zaakceptowanych i podpisanych przez Zleceniodawcę protokołów rzeczowo-finansowych sporządzonych w formie pisemnej pod rygorem nieważności, chyba że Strony w Zleceniu ustaliły inaczej.

  2. Podwykonawca zobowiązany jest do przedstawienia propozycji przerobu ze wskazaniem procentowego zaawansowania stanowiącej podstawę do sporządzenia protokołu rzeczowo-finansowego do 10 dnia każdego miesiąca kalendarzowego.

  3. Podstawą do wystawienia prawidłowej faktury VAT jest akceptacja przez Zleceniodawcę oraz podpisanie przez Zleceniodawcę sporządzonego przez niego protokołu rzeczowo-finansowego obejmującego wykonane w danym okresie rozliczeniowym będącym miesiącem kalendarzowym Prace, chyba że Strony postanowiły inaczej w Zleceniu. Protokół rzeczowo-finansowy stanowi obligatoryjny załącznik do faktury VAT. 

  4. Prawidłowo wystawiona faktura VAT obejmuje kwotę wynikającą z protokołu przerobowego, zaakceptowanego i podpisanego przez Zleceniodawcę oraz zastrzeżenie o zakazie dokonywania cesji przez Podwykonawcę należności objętej tą fakturą. Faktura wystawiona nieprawidłowo bądź nie zawierająca elementów wymaganych przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa i/lub niniejsze OWZ, w szczególności nie zawierająca wymaganych załączników nie rodzi obowiązku zapłaty po stronie Zleceniodawcy i zostanie zwrócona Podwykonawcy bez księgowania.

  5. Akceptacja i podpisanie przez Zleceniodawcę protokołu rzeczowo-finansowego za dany okres rozliczeniowy nie stanowi potwierdzenia jakości wykonanych Prac. Potwierdzenie jakości wykonania Prac następuje wyłącznie w ramach Odbioru Końcowego, zgodnie z postanowieniami niniejszych OWZ. Zapłata należności udokumentowanej fakturą VAT nie oznacza potwierdzenia prawidłowości i terminowości wykonanych przez Podwykonawcę Prac.

  6. Strony wyrażają zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, co nie zwalnia Podwykonawcy z obowiązku przedłożenia wszystkich wymaganych Zleceniem i OWZ dokumentów.

  7. Wynagrodzenie będzie płatne przelewem na rachunek bankowy Podwykonawcy wskazany na fakturze VAT, przy czym rachunek ten musi być ujawniony na tzw. Białej Liście Podatników VAT. Brak ujawnienia rachunku bankowego wskazanego na fakturze VAT na Białej Liście Podatników VAT uprawnia Zleceniodawcę do wstrzymania płatności należności udokumentowanej taką fakturą do chwili ujawnienia tego rachunku bankowego w tym rejestrze. Podwykonawca zobowiązuje się zwolnić Zleceniodawcę z wszelkiej odpowiedzialności, w tym wobec organów w związku z niemożnością zaliczenia dokonanej płatności do kosztów uzyskania przychodów.

  8. Jeśli Strony nie postanowiły inaczej w Zleceniu, termin płatności Wynagrodzenia udokumentowanego fakturą VAT wynosi 30 dni od dnia skutecznego doręczenia Zleceniodawcy prawidłowo wystawionej faktury VAT z wszelkimi niezbędnymi i wymaganymi w niniejszych OWZ załącznikami i dokumentami.

  9. Strony oświadczają, że wyłączają możliwość zaliczenia przez Podwykonawcę płatności dokonywanych przez Zleceniodawcę, na poczet należności najdawniej wymagalnej lub należności ubocznej (odsetek). Płatności dokonywane przez Zleceniodawcę będą zaliczane przez Podwykonawcę zgodnie z tytułem płatności wpisanym w treści przelewu, na co Podwykonawca wyraża zgodę.

  10. W przypadku korzystania przez Podwykonawcę z usług innych podmiotów (podwykonawców, dostawców itd.), na żądanie Zleceniodawcy Podwykonawca zobowiązany jest przedłożyć do każdej faktury VAT pisemne oświadczenie wszystkich podmiotów, z usług których korzysta, o braku zaległości Podwykonawcy w zapłacie jakiegokolwiek wynagrodzenia (w tym jeszcze niewymagalnego) ma rzecz takiego podmiotu trzeciego . Brak oświadczeń uprawnia Zleceniodawcę do wstrzymania płatności wynagrodzenia Podwykonawcy do czasu złożenia takich oświadczeń. 

 § 7
ZACHOWANIE NA TERENIE BUDOWY

  1. Podwykonawca zapewnia, iż na Terenie Budowy będą przestrzegane przez Podwykonawcę, jego pracowników i wszelkie inne osoby, którymi się posługuje przy, bądź w związku z realizacją Zlecenia przepisy obowiązującego na terenie Inwestycji Regulaminu Budowy, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy („BHP”), przepisy przeciwpożarowe, a w szczególności postanowienia wszelkich innych regulaminów obowiązujących na Terenie Budowy, planu BIOZ i innych przewidzianych dla Inwestycji. 

  2. W przypadku, gdy Teren Budowy znajduje się w części bądź w całości na terenie, na którym Inwestor prowadzi zakład i niezbędne jest jego utrzymanie „w ruchu”, Podwykonawca zobowiązany jest do realizacji Zlecenia z uwzględnieniem możliwości zapewnienia tzw. ciągłości pracy zakładu Inwestora, w tym stałego dostępu pracowników Inwestora, dojazdu dla dostaw do zakładu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pracowników Inwestora, ale też zapewnienia bezpiecznych warunków pracy pracowników Podwykonawcy na Terenie Budowy.

  3. Podwykonawca zapewnia stosowanie przez wszystkich pracowników i personel Podwykonawcy, spełniającą wymagania obowiązujących przepisów, wytycznych Inwestora i norm odzież roboczą, ochronną, obuwie robocze oraz środki ochrony osobistej wymagane przy realizacji określonych rodzajów Prac.

  4. Podwykonawca zapewnia, aby wszyscy zatrudnieni przez niego pracownicy i personel, przebywający na Terenie budowy korzystali z przekazanych przez Zleceniodawcę kamizelek ostrzegawczych opatrzonych logiem Zleceniodawcy, odpowiedniego obuwia roboczego i innych środków ochrony indywidualnej, uznanych na Terenie budowy za obowiązujące dla wszystkich uczestników.

  5. Podwykonawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji wszystkich substancji niebezpiecznych, wwożonych na Teren Budowy w ramach prowadzonych przez niego prac, a ich wwiezienie poprzedzone będzie wcześniejszym, pisemnym uzgodnieniem ze Zleceniodawcą, Generalnym Wykonawcą i/lub Inwestorem. W przypadku używania substancji niebezpiecznych (substancji i preparatów chemicznych) Podwykonawca jest zobowiązany do przechowywania ich w miejscach zabezpieczonych przed dostępem osób postronnych, we właściwych oznaczonych pojemnikach, posiadania kart charakterystyk tych substancji, zabezpieczenia miejsc ich przechowywania przed ewentualnym wyciekiem oraz przygotowania środków do usunięcia skutków ewentualnego wycieku. Koszt utylizacji materiałów wliczony jest w wynagrodzenie Podwykonawcy. 

  6. Na Terenie budowy obowiązuje całkowity zakaz spożywania i bycia pod wpływem alkoholu oraz innych środków, w tym środków psychoaktywnych. Podwykonawca zobowiązany jest do usunięcia z Terenu Budowy każdej osoby ze swojego zespołu będącej w stanie wskazujących na spożycie alkoholu lub innych środków psychoaktywnych Zleceniodawca ma uprawnienie do obciążenia Podwykonawcy karą umowną w wysokości PLN 5.000,00 (tysiąc złotych) za każdy tak stwierdzony przypadek.

  7. Podwykonawca zobowiązuje się do utrzymywania miejsca wykonywania Prac oraz dróg dostępowych (dojazdowych) przylegających do miejsca wykonywania Prac w należytym stanie umożliwiającym swobodny dostęp do wykonywanych Prac, z poszanowaniem obowiązujących przepisów BHP.

  8. Po zakończeniu Prac Podwykonawca zobowiązany jest utrzymać należyty porządek w miejscu prowadzenia Prac na Terenie Budowy, w przeciwnym razie Zleceniodawca obciąży go kosztami związanymi z jego uporządkowaniem.

  9. Podwykonawca oświadcza, że wszystkie osób jakimi posługuje się przy realizacji Zlecenia posiadają niezbędne doświadczenie i odbyły stosowne i wymagane szkolenia, w tym szkolenia BHP.

  10. Podwykonawca wyraża zgodę na przeprowadzanie przez Zleceniodawcę i/lub służby BHP czynności sprawdzających w stosunku do pracowników oraz innych osób wykonujących świadczenia na rzecz Podwykonawcy, w tym w zakresie badania alkomatem i/lub przestrzegania zasad bezpieczeństwem. Podwykonawca oświadcza, iż zgodę taką wyrazili bądź wyrażą wszyscy jego pracownicy i osoby świadczące dla niego usługi, a przebywające na Terenie Budowy .

 § 8
UDZIAŁ W KOSZTACH BUDOWY

  1. Zlecenie może określać udział Podwykonawcy w pokrywaniu kosztów realizacji Inwestycji w tym z tytułu poboru wody, energii elektrycznej, użytkowania sanitariatów, ochrony mienia powierzonego do ochrony, korzystanie z kontenerów socjalnych itp., który ustala się w oparciu o określony w Zleceniu procent Wynagrodzenia netto. Zleceniodawca uprawniony jest do dokonania potrącenia należności odpowiadającej wskazanemu w Zleceniu procentowi z tego tytułu z każdej części Wynagrodzenia udokumentowanego prawidłowo wystawioną przez Podwykonawcę fakturą VAT.

  2. W przypadku, gdy zakres Zlecenia wiąże się z powstawaniem odpadów, Podwykonawca przyjmuje na siebie obowiązki wytwórcy odpadów i prowadzenia gospodarki odpadami zgodnie z obowiązującymi przepisami. W szczególności Podwykonawca będzie na bieżąco monitorował i niezwłocznie usuwał tj. wywoził odpady z Placu Budowy oraz terenów do niego przyległych. Podwykonawca zobowiązany jest do przedłożenia na żądanie Zleceniodawcy dokumentów potwierdzających prawidłowe usuwanie odpadów, w szczególności karty odpadów. Podwykonawca zobowiązany jest do przestrzegania wszystkich przepisów o ochronie środowiska podczas realizacji Zlecenia. W przypadku korzystania z kontenerów na odpady podstawionych przez Zleceniodawcę bądź Generalnego Wykonawcę, Podwykonawca zostanie obciążony kosztami z tego tytułu w wysokości określonej w Zleceniu.

  3. Podwykonawca wyraża zgodę na potrącenie odpowiednio ustalonej i obliczonej kwoty kosztów związanych z udziałem w kosztach budowy, kosztami korzystania z kontenerów socjalnych i/lub kosztami kontenerów na śmieci z należnym mu Wynagrodzeniem. 

     

 § 9
MATERIAŁY, SPRZĘT

  1. Zlecenie realizowane jest w oparciu o materiały dostarczone przez Zleceniodawcę, chyba że Strony wyraźnie postanowiły inaczej w Zleceniu. Jeśli na potrzeby wykonania Robót Zleceniodawca dostarczył materiały i/lub sprzęt i/lub urządzenia, pozostają one własnością Zleceniodawcy. 

  2. O ile Podwykonawca dostarcza materiały, urządzenia, elementy do wbudowania w związku z realizacją Zlecenia zapewnia, iż będą one fabrycznie nowe, będą posiadać wymagane przepisami prawa dokumenty dopuszczające je do obrotu i stosowania na terenie kraju takie jak: certyfikaty, deklaracje własności użytkowych, aprobaty techniczne, atesty, itp., jak również że będą odpowiadać wymaganiom określonym w Dokumentacji Technicznej. Podwykonawca, na każde żądanie Zleceniodawcy, zobowiązany jest do przedstawienia dokumentów, o których mowa a zdaniu poprzedzającym. Podwykonawca wyraża zgodę na przeprowadzanie kontroli jakości wykorzystywanych materiałów, urządzeń i/lub elementów.

  3. Urządzenia pomocnicze, transportowe i ochronne stosowane przy Pracach powinny odpowiadać ogólnie przyjętym wymaganiom co do ich jakości, wytrzymałości oraz bezpieczeństwa użytkowania. Maszyny, urządzenia i sprzęt zmechanizowany używane na budowie powinny mieć zachowane należyte parametry techniczne. Środki i urządzenia transportowe powinny być odpowiednio przystosowane do transportu materiałów, elementów konstrukcji, urządzeń itp. niezbędnych do wykonywania danego rodzaju Prac.

  4. Wszystkie maszyny i urządzenia oraz infrastruktura techniczna wykorzystywane w ramach Prac muszą spełniać wymagania zawarte w odpowiednich Europejskich Dyrektywach Nowego Podejścia (lub w polskich ustawach i rozporządzeniach, wdrażających te Dyrektywy na terenie Polski), posiadać zgodne z przepisami deklaracje zgodności i być trwale oznakowane znakiem CE. 

  5. Jeżeli materiały, urządzenia, elementy wyposażenia, sprzęt itp. będą dostarczane przez Zleceniodawcę, Podwykonawca zobowiązany jest do prawidłowego i racjonalnego ich wykorzystania. W każdym przypadku uszkodzenia, zniszczenia, niewykorzystywania mimo przekazania do dyspozycji, Podwykonawca zobowiązany będzie do zapłaty na rzecz Zleceniodawcy odszkodowania z tego tytułu w terminie 5 (pięciu) dni roboczych od daty przedstawienia na piśmie wykazu/listy szkód/zniszczeń/zakresy niewykorzystanych materiałów. Podwykonawca wyraża zgodę na dokonanie przez Zleceniodawcę potrącenia należnego mu odszkodowania z kwotą przysługującego Podwykonawcy Wynagrodzenia. 

 § 10
WYKONAWSTWO ZASTĘPCZE

  1. W przypadku, gdy Podwykonawca będzie realizował Prace w sposób wadliwy, sprzeczny ze Zleceniem i/lub niniejszymi OWZ, jak również w sposób nieterminowy tj. będzie opóźniał się z realizacją Prac w odniesieniu od ustalonych w Zleceniu i/lub Harmonogramie terminów wykonania Prac (w tym terminów pośrednich), Zleceniodawca może wezwać go do zmiany sposobu wykonania Prac lub przyspieszenia ich realizacji wyznaczając Podwykonawcy stosowny termin. Po bezskutecznym upływie wskazanego terminu Zleceniodawca uprawniony jest do powierzenia dalszego wykonania Prac podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Podwykonawcy, bez konieczności uzyskiwania uprzedniej zgody sądu.

  2. W każdym przypadku, gdy Podwykonawca będzie pozostawał w opóźnieniu z usunięciem jakichkolwiek Wad stwierdzonych w wykonanych na podstawie Zlecenia Pracach, w szczególności ujawnionych w toku Odbioru Wstępnego, Odbioru Końcowego, jak również w okresie rękojmi i/lub udzielonej gwarancji, Zleceniodawca może wezwać go do zmiany sposobu wykonania Prac lub przyspieszenia ich realizacji wyznaczając Podwykonawcy stosowny termin. Po bezskutecznym upływie wskazanego terminu Zleceniodawca uprawniony jest do powierzenia dalszego wykonania Prac podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Podwykonawcy, bez konieczności uzyskiwania uprzedniej zgody sądu.

  3. W każdym przypadku, gdy Podwykonawca nie będzie wykonywał, będzie wykonywał nienależycie lub będzie opóźniał się w wykonaniu pozostałych obowiązków wynikających ze Zlecenia i/lub niniejszych OWZ (w szczególności takich obowiązków jak: należyte zabezpieczenie Placu Budowy, wywóz odpadów, utrzymanie porządku itp.) Zleceniodawca może wezwać go do zmiany sposobu wykonania Prac lub przyspieszenia ich realizacji wyznaczając Podwykonawcy stosowny termin. Po bezskutecznym upływie wskazanego terminu Zleceniodawca uprawniony jest do powierzenia dalszego wykonania Prac podmiotowi trzeciemu na koszt i ryzyko Podwykonawcy, bez konieczności uzyskiwania uprzedniej zgody sądu. 

  4. Koszty wykonawstwa zastępczego mogą zostać potrącone z przysługującym Podwykonawcy Wynagrodzeniem za dotychczas wykonane Prace, na co Podwykonawca wyraża zgodę. O dokonanym potrąceniu Zleceniodawca zawiadomi Podwykonawcę w formie pisemnej lub w formie dokumentowej. Skorzystanie z wykonawstwa zastępczego nie pozbawia Zleceniodawcy uprawnienia do żądania od Podwykonawcy kar umownych i/lub możliwości żądania od Podwykonawcy zapłaty odszkodowania na zasadach ogólnych, w szczególności odszkodowania przewyższającego zastrzeżone na ten wypadek kary umowne.

  5. W przypadku powierzenia Prac zgodnie z ust. 1-4 niniejszego § innemu podmiotowi, Wynagrodzenie Podwykonawcy zostanie odpowiednio zmniejszone o poniesione przez Zleceniodawcę koszty wykonania tych Prac w jego zastępstwie, z zachowaniem uprawnienia do odstąpienia od Zlecenia zgodnie z §15 OWZ.

  6. W sytuacjach opisanych w niniejszym § wszelkie materiały, elementy, urządzenia i sprzęt dostarczone przez Zleceniodawcę do realizacji Zlecenia, a nie wykorzystane do realizacji Zlecenia przez Podwykonawcę, podlegają natychmiastowemu zwrotowi. W razie gdyby zwrot powierzonych materiałów/urządzeń nie był możliwy z przyczyn leżących po stronie Podwykonawcy, w tym z powodu niewłaściwego zabezpieczenia, nadmiernego zużycia itd., Zleceniodawca obciąży Podwykonawcę kosztami związanymi z zakupem brakujących materiałów, urządzeń i/lub sprzętów, na co Podwykonawca wyraża zgodę. Koszty te zostaną zapłacone w terminie 5 (pięciu) dni od daty poinformowania go przez Zleceniodawcę o ich wystąpieniu. Podwykonawca wyraża również zgodę na dokonanie potrącenia takich kosztów z należnym mu Wynagrodzeniem za dotychczas wykonane Prace. 

 § 11
ODBIÓR PRAC

  1. Stosuje się następujące rodzaje odbiorów: odbiór wstępny stanowiący podstawę do sporządzenia protokołu odbioru końcowego wykonanego przez Podwykonawcę zakresu Prac i wystawienia przez Podwykonawcę faktury końcowej VAT (o ile będzie miało zastosowanie), które nie stanowią odbioru jakościowego wykonanych Prac („Odbiór Wstępny”) oraz Odbiór Końcowy, który zostanie przeprowadzony po dokonaniu odbioru końcowego Inwestycji przez Inwestora przy udziale Generalnego Wykonawcy i Zleceniodawcy („Odbiór Końcowy”).

  2. O ile w Zleceniu zostanie określony obowiązek dokonania Odbioru Wstępnego Prac, Zleceniodawca przystąpi do Odbioru Wstępnego Prac po pisemnym, pod rygorem nieważności, zgłoszeniu przez Podwykonawcę gotowości do ich odbioru w ramach Odbioru Wstępnego oraz przekazaniu Zleceniodawcy kompletu dokumentów, o ile był do tego zobowiązany na podstawie Zlecenia. Strony wspólnie ustalą datę odbycia Odbioru Wstępnego, który nastąpi nie później niż w terminie 14 dni od dnia skutecznego zgłoszenia przez Podwykonawcę gotowości zgodnie ze zdaniem poprzedzającym.

  3. W przypadku opóźnienia Podwykonawcy w przystąpieniu do czynności odbiorowych w terminie, o jakim mowa w z ust. 2 niniejszego §, Zleceniodawca uprawniony jest do sporządzenia jednostronnego protokołu odbioru i oceny wykonanych Prac, według swojego uznania.

  4. Stwierdzenie w czynnościach Odbioru Wstępnego Wad Nieistotnych nie wyklucza podpisania przez Zleceniodawcę protokołu odbioru końcowego wykonanego przez Podwykonawcę zakresu Prac, Podwykonawca zobowiązany jest jednak do ich niezwłocznego usunięcia, nie później jednak niż w terminie 14 (czternastu) dni od dnia podpisania protokołu odbioru końcowego wykonanego zakresu Prac. W przypadku opóźnienia w realizacji obowiązku usunięcia Wad Nieistotnych wykonanych Prac, Zleceniodawca zachowuje uprawnienie, o jakim mowa w §10 ust. 2 OWZ, co nie wyklucza możliwości zaspokojenia swoich roszczeń z kwoty zabezpieczenia (Kaucji), naliczenia przez Zleceniodawcę kar umownych zgodnie z postanowieniami OWZ i/lub dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

  5. Zleceniodawca ma prawo odmówić dokonania Odbioru Wstępnego wyłącznie w przypadku stwierdzenia Wad Istotnych wykonanych Prac. W takiej sytuacji w terminie 21 (dwudziestu jeden) dni od daty stwierdzenia Wad Istotnych, Podwykonawca zobowiązany jest do ich usunięcia. W przypadku opóźnienia w realizacji obowiązku usunięcia Wad Istotnych wykonanych Prac, Zleceniodawca zachowuje uprawnienie, o jakim mowa w §10 ust. 2 OWZ, co nie wyklucza możliwości zaspokojenia swoich roszczeń z kwoty zabezpieczenia (kaucji), naliczenia przez Zleceniodawcę kar umownych zgodnie z postanowieniami OWZ i/lub dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

  6. Podpisanie protokołu odbioru końcowego wykonanego przez Podwykonawcę zakresu Prac nie stanowi potwierdzenia prawidłowości wykonanych Prac pod kątem jakościowym oraz potwierdzenia ich zgodności z Dokumentacją techniczną. Podpisanie protokołu odbioru końcowego nie rozpoczyna również biegu rękojmi, ani udzielonej przez Podwykonawcę gwarancji na wykonane prace. Data podpisania protokołu odbioru końcowego wykonanego Zakresu Prac stanowi dzień zakończenia realizacji Zlecenia, z zastrzeżeniem wpisanych do tego protokołu uwag i terminów usunięcia stwierdzonych w nich Wad lub usterek.

  7. Ostateczna akceptacja Prac wykonanych przez Podwykonawcę następuje w ramach Odbioru Końcowego, w drodze podpisania przez Zleceniodawcę (przy udziale Inwestora i/lub Generalnego Wykonawcy) protokołu odbioru końcowego Inwestycji. O terminie Odbioru Końcowego i konieczności udziału Podwykonawcy Zleceniodawca powiadomi Podwykonawcę z należytym wyprzedzeniem nie krótszym niż 3 dni robocze poprzedzających datę Odbioru Końcowego. Brak uczestnictwa Podwykonawcy w Odbiorze Końcowym nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu odbioru końcowego Inwestycji. 

  8. Do czasu wydania przez Inwestora protokołu odbioru końcowego Inwestycji lub innego równoważnego dokumentu poświadczającego zakończenie jej realizacji, podpisany przez Strony protokół odbioru końcowego wykonanego zakresu Prac będzie uznany za warunkowy i nieostateczny. Jeżeli Zleceniodawca, w terminie 14 dni od wydania przez Inwestora protokołu odbioru końcowego Inwestycji lub innego równoważnego dokumentu poświadczającego zakończenie jej realizacji nie powiadomi Podwykonawcy o zgłoszonych w tym protokole Wadach i zastrzeżeniach do Prac, w szczególności Wadach Nieistotnych i/lub Wadach Istotnych, podpisany protokół odbioru końcowego Inwestycji wraz z protokołem odbioru końcowego wykonanego zakresu Prac uznaje się z upływem powyższego terminu za ostateczny. Powyższy skutek nie nastąpi jeżeli wskazane w protokole odbioru końcowego (Wady Istotne i/lub Wady Nieistotne) dotyczące powierzonego na podstawie Zlecenia zakresu Prac nie zostały usunięte lub nie wykonano wskazanych tam zaleceń. 

  9. Data podpisania protokołu odbioru końcowego Inwestycji stanowi datę rozpoczęcia biegu okresu rękojmi i/lub udzielonej przez Podwykonawcę gwarancji jakości na wykonane na podstawie Zlecenia Prace. 

 § 12
ZABEZPIECZENIE NALEŻYTEGO WYKONANIA ZLECENIA

  1. Tytułem zabezpieczenia należytego wykonania Zlecenia oraz usuwania Wad w okresie rękojmi i/lub gwarancyjnym, Podwykonawca zobowiązany jest do uiszczenia kaucji gwarancyjnej pieniężnej na konto w skazane przez Zleceniodawcę (dalej „Kaucja”) lub o ile Zlecenie tak stanowi, dostarczenia Zleceniodawcy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej (bezwarunkowej, nieodwołalnej i płatnej na każde żądanie), której treść i termin zostanie uprzednio zaakceptowana przez Zleceniodawcę pisemnie, pod rygorem nieważności.

  2. Wpłata Kaucji lub przedłożenie dokumentu gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej nastąpi w terminie dwóch tygodni od podpisania Zlecenia, ale nie później niż w dniu wystawienia pierwszej faktury. W przypadku braku spełnienia przez Podwykonawcę obowiązku ustanowienia zabezpieczania, o którym mowa w pkt 1 niniejszego §, Zleceniodawca uprawniony jest do potrącenia przysługującej mu wierzytelności wobec Podwykonawcy z tytuł obowiązku uiszczenia Kaucji z przysługującą Podwykonawcy wierzytelnością wobec Zleceniodawcy o zapłatę części Wynagrodzenia wynikającej z wystawionej przez Podwykonawcę faktury. Zatrzymanie przez Zleceniodawcę kwoty Kaucji z części Wynagrodzenia będzie traktowane jako potrącenie i nie będzie wymagać złożenia dodatkowego oświadczenia woli o potrąceniu. Strony zgodnie oświadczają, że kwota Kucji nie stanowi części Wynagrodzenia.

  3. W razie ustalenia, że zabezpieczenie należytego wykonania Zlecenia nastąpi bez konieczności wpłacania Kaucji, Zleceniodawca zatrzyma 10% z każdej części Wynagrodzenia netto udokumentowanego wystawioną przez Podwykonawcę fakturą VAT na poczet kaucji („Zatrzymanie”). Pomniejszenie Wynagrodzenia o kwotę Zatrzymania następować będzie jednorazowo, jeśli Wynagrodzenie za wykonanie Prace udokumentowane zostanie jedną fakturą VAT, bądź z każdej kolejnej faktury VAT wystawianej przez Podwykonawcę. Kwota wpłaconej Kaucji lub zatrzymanego Zatrzymania nie podlega oprocentowaniu ani waloryzacji.

  4. Kaucja albo Zatrzymanie podlega zwrotowi na wniosek Podwykonawcy w wysokości 50% Kaucji po podpisaniu bezusterkowego protokołu odbioru końcowego prac przez Generalnego Wykonawcę od Zleceniodawcy, o ile Zatrzymanie bądź jej część nie zostały wykorzystane przez Zleceniodawcę w związku z nieprawidłowym wykonaniem Prac objętych Zleceniem przez Podwykonawcę. Pozostała część Kaucji / Zatrzymania podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy po zakończeniu okresu gwarancyjnego i/lub rękojmi wskazanego w Zleceniu, na rachunek bankowy Podwykonawcy wskazany we wniosku o zwrot Kaucji/Zatrzymania. 

  5. W przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania przez Podwykonawcę Prac objętych Zleceniem, kwota Kaucji / Zatrzymania zostanie przeznaczona na zaspokojenie roszczeń Zleceniodawcy powstałych z tego tytułu, w szczególności roszczeń powstałych w związku z ujawnieniem się Wad. 

  6. Strony mogą ustalić zamianę Kaucji / Zatrzymania na gwarancję bankową bądź ubezpieczeniową. Zasady zamiany Kaucji / Zatrzymania na gwarancję bankową lub ubezpieczeniową oraz jej warunki Strony określą w odrębnym porozumieniu zawartym w formie pisemnej pod rygorem nieważności. 

 § 13
GWARANCJA I RĘKOJMIA

  1. Podwykonawca udziela Zleceniodawcy rękojmi i gwarancji jakości na wykonane Prace, w tym o ile Zlecenie tak stanowi: na zastosowanie materiały, urządzenia, instalacje, trwałość zabezpieczeń antykorozyjnych, Dokumentację Techniczną (jeśli zlecono jej opracowanie).

  2. Okres rękojmi i gwarancji jakości jest wskazany w Zleceniu (zwany również dalej „Okres Zgłaszania Wad”). Jeżeli warunki gwarancji jakości, udzielonej przez producenta materiałów i urządzeń przewidują dłuższy okres gwarancji jakości niż ten udzielony przez Podwykonawcę, okres gwarancji jest równy okresowi gwarancji jakości, udzielonej producenta.

  3. Gwarancja jakości i rękojmia obejmuje wszelkie Wady w Pracach, w tym również w zastosowanych i dostarczanych przez Podwykonawcę materiałach, instalacjach, urządzeniach i zabezpieczeniach antykorozyjnych, a także jakąkolwiek niezgodność Robót, Dokumentacji Technicznej (jeśli zlecono jej opracowanie) z Umową lub prawem, w szczególności niezgodność wykonania, czy parametrów Robót z dokumentacją przekazaną przez Inwestora i/lub Generalnego Wykonawcę. Gwarancja jakości i rękojmia obejmuje także wady estetyczne lub wady obniżające komfort korzystania z obiektu objętego Inwestycją. Gwarancją jakości i rękojmią objęte są również przerwy w działaniu urządzeń lub instalacji znajdujących się na terenie Robót, wynikające z przyczyn tkwiących w Robotach, które całkowicie lub częściowo ograniczają użytkowanie Robót lub sprawiają, że stają się one niezdatne do użytku.

  4. W dniu sporządzenia protokołu odbioru końcowego między Zleceniodawcą a Inwestorem i/lub Generalnym Wykonawcą, a w przypadku dokonania Odbioru Wstępnego końcowego przez Zleceniodawcę przed odbiorem całej Inwestycji przez Inwestora, do dnia sporządzenia protokołu odbioru wstępnego między Wykonawcą a Podwykonawcą, Podwykonawca przekaże karty gwarancyjne oraz przeleje na Zleceniodawcę wszelkie uprawnienia z rękojmi i gwarancji jakości, udzielone przez osoby trzecie na rzecz Podwykonawcy w związku z realizacją Umowy, w szczególności dotyczy to rękojmi i gwarancji jakości dostawców materiałów i urządzeń oraz rękojmi i gwarancji jakości udzielonej przez dalszych podwykonawców.

  5. Zlecenie wraz OWZ stanowią łącznie dokument gwarancyjnym w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego.

  6. Uprawnienia Zleceniodawcy z tytułu gwarancji jakości i/lub rękojmi obejmują przede wszystkim, chociaż niewyłącznie, prawo do żądania od Podwykonawcy nieodpłatnego usunięcia Wad (tj. wymianie lub naprawie wadliwego elementu). Zleceniodawca dokonuje samodzielnej kwalifikacji Wady oraz poinformuje Podwykonawcę o jej ujawnieniu. Podwykonawca uzgodni ze Zleceniodawcą termin i sposób usunięcia Wady. W razie braku uzgodnienia Zleceniodawca samodzielnie określi sposób i termin usunięcia Wady, biorąc pod uwagę jej istotność i znaczenie, panujące warunki atmosferyczne, zasady wiedzy technicznej, techniczne możliwości usunięcia Wad oraz wymagania Kontraktu Głównego.

  7. Zleceniodawca jest uprawniony do podjęcia czynności zmierzających do zabezpieczenia przed powstaniem/powiększeniem skutków ujawnienia się Wad, jeżeli Podwykonawca nie będzie w stanie podjąć natychmiastowych działań. Koszty czynności interwencyjnych obciążają Podwykonawcę. 

  8. Usunięcie Wad zostanie każdorazowo potwierdzone przez Strony pisemnie, pod rygorem nieważności, w odpowiednim protokole. Za datę usunięcia uznaje się datę potwierdzenia przez Zleceniodawcę, że Wada została skutecznie usunięta

  9. Jeśli Wada jest nieusuwalna lub jej usunięcie byłoby nieopłacalne lub znacząco utrudnione, Zleceniodawca zamiast żądać usunięcia Wady, może skorzystać z uprawnień przewidzianych przez przepisy o rękojmi i gwarancji jakości, w szczególności odpowiednio obniżyć Wynagrodzenie. Podwykonawca nie może jednak odmówić usunięcia wady, jeśli jej usunięcie byłoby nieopłacalne lub znacząco utrudnione.

  10. W przypadku usunięcia Wady, Okres Zgłaszania Wad biegnie na nowo w odniesieniu do tej części prac objętych Zleceniem, która była wadliwa. Jeśli prace zmierzające do usunięcia Wady obejmowały znaczną i istotną część Zlecenia Umowy, wówczas Okres Zgłaszania Wad obowiązuje na nowo dla całego Zlecenia.

  11. W razie odmowy usunięcia Wady przez Podwykonawcę, Wykonawca może zlecić usunięcie wady dowolnie wybranemu przez siebie podmiotowi trzeciemu, zajmującemu się profesjonalnie wykonywaniem prac danego rodzaju. Zlecenie wykonawstwa zastępczego nie wpływa na zakres, ani na czas trwania Okres Zgłaszania Wad.

  12. Zleceniodawca ma prawo wezwać Podwykonawcę do udziału w przeglądzie gwarancyjnym w Okresie Zgłaszania Wad, a Podwykonawca zobowiązany jest do udziału w takim przeglądzie w ramach otrzymanego Wynagrodzenia.

  13. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym paragrafie, zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy Kodeksu Cywilnego o gwarancji i rękojmi. Strony zgodnie wyłączają zastosowanie art. 563 § 1 Kodeksu cywilnego i 557 § 1 Kodeksu cywilnego.

 § 14
KARY UMOWNE

  1. W przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania Zlecenia mogą zostać naliczone kary umowne.
    a.
    Jeżeli Strony w Zleceniu nie ustalą innych wysokości kar umownych, 10% wartości Wynagrodzenia netto Podwykonawcy, o którym mowa w Zleceniu – w przypadku odstąpienia od Zlecenia z winy Podwykonawcy;
    b.
    0,2 % wartości Wynagrodzenia netto Podwykonawcy, o którym mowa w Zleceniu – za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w rozpoczęciu wykonywania Prac w ramach Zlecenia w stosunku do Harmonogramu;
    c.
    0,2 % wartości Wynagrodzenia netto Podwykonawcy, o którym mowa w Zleceniu – za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w przypadku przekroczenia terminów pośrednich realizacji Zlecenia określonych w Harmonogramie;
    d.
    0,2 % wartości Wynagrodzenia netto Podwykonawcy, o którym mowa w Zleceniu – za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w zakończeniu wykonywania Prac w ramach Zlecenia w stosunku do Harmonogramu;
    e.
    0,2% wartości otrzymanego Wynagrodzenia netto Podwykonawcy – za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w usunięciu Wad, w tym ujawnionych lub powstałych w Okresie Zgłaszania Wad,
    f.
    [200] zl za każdy dzień rozpoczęty opóźnienia w dostarczeniu któregokolwiek z oświadczeń wymaganych Zleceniem bądź niniejszymi OWZ;
    g. [800] zl w przypadku dopuszczenia do pracy osoby, która nie brała udziału w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, za każde zdarzenie;
    h.
    [1800] zl wykonywania prac dla Podwykonawcy przez osoby zatrudnione nielegalnie, za każde zdarzenie;
  2. Zleceniodawca zapłaci Podwykonawcy karę umowną w wysokości 10% wartości Wynagrodzenia netto – w przypadku odstąpienia od Zlecenia z winy Zleceniodawcy.
  3. Strony zgodnie oświadczają, że w przypadku Wynagrodzenia o charakterze ryczałtowym – wysokość kary umownej będzie ustalona w oparciu o kwotę netto Wynagrodzenia wskazaną w Zleceniu, zaś w przypadku Wynagrodzenia o charakterze obmiarowym– o wstępnie wskazaną w Zleceniu szacowaną wartość wynagrodzenia netto za całość przewidywanych do wykonania Prac.
  4. Strony ustalają, iż łączna wysokość nałożonych kar umownych nie może przekroczyć [30]% wartości wynagrodzenia netto Podwykonawcy. Kary mogą być sumowane.
  5. Stronom przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania uzupełniającego przekraczającego wysokość zastrzeżonych kar umownych na zasadach ogólnych przewidzianych w przepisach prawa. 

  6. Podwykonawca zapłaci Zleceniodawcy karę umowną w terminie 5 dni kalendarzowych od daty wystąpienia przez Zleceniodawcę z żądaniem zapłacenia takiej kary. Kary umowne przysługujące Zleceniodawcy mogą być potrącane z należnego wynagrodzenia Podwykonawcy, w tym z kwoty Kaucji. 

  7. Rozwiązanie Zlecenia nie powoduje, że kary umowne naliczone do dnia rozwiązania przestają być należne. Naliczenie kar umownych nie wyłącza uprawnienia do rozwiązania Umowy 

 § 15
ODSTĄPIENIE OD ZLECENIA

  1. W przypadku gdy: 

    a. Podwykonawca opóźnia się w stosunku do terminów zawartych w Harmonogramie co do rozpoczęcia, realizacji lub ukończenia powierzonych w Zleceniu Prac i/lub poszczególnych części Prac objętych Zleceniem powyżej 10 dni kalendarzowych i nie nadrobił opóźnień w terminie wskazanym przez Zleceniodawcę w wezwaniu; 

    b. Prace objęte Zleceniem są wykonywane w sposób wadliwy lub sprzeczny z Umową przez Podwykonawcę, pomimo wezwania do zmiany sposobu wykonania Umowy i bezskutecznego upływu dodatkowo wyznaczonego w tym celu terminu przez Zleceniodawcę; 

    c. Kontrakt Główny zostanie rozwiązany; 

    d. Podwykonawca nie przestrzega zasad określonych w niniejszych OWZ i/lub Zleceniu, w szczególności przepisów prawa pracy, BHP, ppoż. i ochrony środowiska, pomimo wcześniejszego pisemnego upomnienia skierowanego przez Zleceniodawcę; 

    e. Podwykonawca nie zachowuje standardów efektywności wykonywania Prac ustalonych w Zleceniu; 

    f. Podwykonawca zatrudni do wykonania jakiejkolwiek części Zlecenia dalszego podwykonawcę bez uzyskania zgody Zleceniodawcy; 

    g. Podwykonawca wstrzyma się z realizacją Zlecenia i nie przystąpi do jego realizacji w terminie 5 dni roboczych, jak również w przypadku gdy Podwykonawca zaprzestanie realizacji Zlecenia tj. zejdzie z Terenu budowy 

    Zleceniodawca może od Zlecenia odstąpić w całości lub w części z winy Podwykonawcy, po uprzednim bezskutecznym upływie dodatkowo wyznaczonego termin, skierowanego do Podwykonawcy w pisemnym wezwaniu.

  2. W razie rezygnacji przez Inwestora i/lub Generalnego Wykonawcę w całości lub w części z Prac objętych Zleceniem, w szczególności w razie wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodujących, że wykonanie prac w ramach Zlecenia nie leży w interesie lnwestora i/lub Generalnego Wykonawcy, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia Kontraktu Głównego lub Zlecenia, Zleceniodawca jest uprawniony do odstąpienia od Zlecenia odpowiednio w części lub w całości. W takiej sytuacji Podwykonawca może żądać jedynie wynagrodzenia należnego mu z tytułu wykonanej i odebranej części Zlecenia.

  3. Prawo odstąpienia od Umowy może zostać zrealizowane przez Zleceniodawcę poprzez pisemne oświadczenie złożone Podwykonawcy z podaniem przyczyny odstąpienia od Umowy, w terminie 90 dni licząc od zaistnienia zdarzenia, którego wystąpienie uprawnia Zleceniodawcę do odstąpienia od Zlecenia.

  4. Odstąpienie ma ten skutek, że Zlecenie i wszystkie jego postanowienia (jak również postanowienia niniejszych OWZ) pozostają w mocy w zakresie Prac wykonanych do chwili odstąpienia, które to Prace staną się z chwilą odstąpienia jedynym przedmiotem Zlecenia. Odstąpienie nie zwalnia Podwykonawcy z jego odpowiedzialności za prawidłowość zrealizowanych Prac.

  5. W przypadku odstąpienia od Umowy z winy Podwykonawcy Zleceniodawca jest uprawniony do dokończenia Prac we własnym zakresie bądź powierzenia ich innemu wykonawcy, na koszt i ryzyko Podwykonawcy.

  6. W razie odstąpienia od Zlecenia Podwykonawca: 

    a. zabezpieczy przerwane Prace na koszt Strony odpowiedzialnej za odstąpienie od Zlecenia; 

    b. sporządzi wykaz materiałów, urządzeń/sprzętu, niewykorzystanych do realizacji Zlecenia a przekazanych przez Zleceniodawcę ; 

    c. Podwykonawca sporządza i wydaje Zleceniodawcy wszystkie dokumenty i informację, w tym posiadaną Dokumentację techniczną (w tym dokumentację powykonawczą), odnoszące się do zrealizowanego zakresu Zlecenia; 

    d. zgłosi Zleceniodawcy do odbioru Prace zrealizowane do dnia odstąpienia od Zlecenia; 

    e. niezwłocznie ( nie później niż w terminie 7 dni) usunie z Terenu budowy należący do niego sprzęt/urządzenia i opuści Teren budowy 

    f. Podwykonawca wydaje Zleceniodawcy utwory i nośniki, na których utrwalono utwory, dotyczące wykonanego zakresu Zlecenia oraz przenosi autorskie prawa majątkowe do nich na Zleceniodawcę i upoważnia Zleceniodawcę do wykonywania autorskich praw osobistych zgodnie z zasadami wynikającymi z Zlecenia

  7. Strony wspólnie sporządzą inwentaryzację zrealizowanych Prac na dzień odstąpienia od Umowy. Każda ze Stron jest uprawniona do wezwania drugiej Strony do przystąpienia do takiej inwentaryzacji, a w przypadku nieprzystąpienia drugiej Strony – do sporządzenia inwentaryzacji samodzielnie. Protokół z inwentaryzacji stanowi podstawę do wystawienia faktury końcowej przez Podwykonawcę.

  8. W celu uniknięcia wątpliwości, przy rozliczeniu wykonanych Prac do momentu rozwiązania Zlecenia Zleceniodawca dokona zapłaty za wbudowane przez Podwykonawcę materiały i urządzenia, pod warunkiem ich zgodności ze Zleceniem. W tym celu Podwykonawca dostarczy Zleceniodawcy listę wbudowanych materiałów i urządzeń. Za materiały i urządzenia niewbudowane Zleceniodawca może zapłacić lub odmówić dokonania zapłaty.

  9. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu nie wpływa na uprawnienia Stron w zakresie kar umownych i odszkodowań. 

 § 16
ZASADY POUFNOŚCI

  1. Podwykonawca, jak i każda osoba działająca w jego imieniu i/lub na jego polecenie, jest zobowiązany do zachowania w poufności informacji poufnych oraz przestrzegania obowiązującego prawa antykorupcyjnego.

  2. Podwykonawca, jak i każda osoba działająca w jego imieniu i/lub na jego polecenie, podpisując Zlecenie, zobowiązuje się zachować w tajemnicy i nie ujawniać osobom trzecim żadnych informacji uzyskanych w trakcie lub w związku z realizacją Zlecenia wszelkie informacje dotyczące Inwestycji, jak i Inwestora w tym informacje handlowe lub/i techniczne. Obowiązek zachowania tajemnicy obejmuje czas realizacji Zlecenia, jak i okres po jego zakończeniu, nie krótszy niż 10 lat.

  3. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie jakichkolwiek danych lub informacji uzyskanych w trakcie realizacji Zlecenia do celów innych niż określone w Zleceniu.

  4. Podwykonawca, wyłącznie za pisemną zgodą Zleceniodawcy, może w swoich materiałach reklamowych i listach referencyjnych, powoływać się na informacje o realizacji Zlecenia w ramach Inwestycji i wykorzystywać zdjęcia własnych prac na Inwestycji.

  5. W razie obciążenia Zleceniodawcy karami umownymi za naruszenie poufności przez Podwykonawcę, Podwykonawca będzie zobowiązany do zwrotu uiszczonych kar umownych, co nie wyklucza dochodzenia odszkodowania od Podwykonawcy na zasadach ogólnych. 

 § 17
PRZEDSTAWICIELE STRON / DORĘCZENIA

  1. Wskazane w Zleceniu osoby do kontaktu są upoważnione do dokonywania wszelkich ustaleń technicznych w zakresie realizacji Zlecenia oraz dokonywania odbiorów prac bądź kolejnych etapów prac i posiadają uprawnienia niezbędne do prawidłowego nadzoru nad realizację Zlecenia przez Zleceniobiorcę.

  2. O ile postanowienia Zlecenia i/lub niniejszych OWZ nie stanowią inaczej, zmiany Zlecenia, w tym zakresów finansowo- rzeczowych oraz niniejszych OWZ wymagają pisemnej, pod rygorem nieważności, akceptacji osób upoważnionych do reprezentacji Stron wynikających z odpowiednich rejestrów. 

  3. Strony wyrażają zgodę na przekazywanie korespondencji za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adresy wskazane w Zleceniu. Ilekroć w Zleceniu mowa jest o formie pisemnej, za równoważną uznaje się przesłanie przez Stronę pisma w formie dokumentowej na adres e-mail podany przez Strony do korespondencji, chyba ze Zlecenie lub inne postanowienia OWZ wyraźnie wymagana jest forma pisemna pod rygorem nieważności. 

  4. Adresy Stron wskazane w Zleceniu uznaje się za ważne i skuteczne względem doręczeń dokonywanych pomiędzy Stronami. W przypadku ich zmiany Strona jest zobowiązana powiadomić o powyższym fakcie pisemnie (za potwierdzeniem odbioru) drugą Stronę, pod rygorem uznania doręczeń dokonywanych na adres uprzedni za dokonane skutecznie.

  5. Zleceniobiorca ma obowiązek stosować się do wytycznych kierownika budowy oraz osób reprezentujących Generalnego Wykonawcę i Inwestora w zakresie przestrzegania BHP i zachowania na terenie budowy. 

 § 18
UBEZPIECZENIE

Zleceniodawca zobowiązany jest posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (OC) na sumę ubezpieczenia określoną w Zleceniu i przedłożyć Zleceniodawcy kopię polisy przed przystąpieniem do realizacji Zlecenia, chyba że w Zleceniu określono inaczej. 

 § 20
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi OWZ i Zleceniem zastosowanie mają odpowiednie powszechnie obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy kodeksu cywilnego oraz Ustawy prawo budowlane.

  2. Niniejsze OWZ obowiązują również w odniesieniu do wszystkich przyszłych stosunków gospodarczych pomiędzy Podwykonawcą a Zleceniodawcą, chyba że ich stosowanie zostanie wyłączone w sposób wyraźny przez Strony w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. 

  3. Zleceniodawca nie ma prawa dokonywać jakiejkolwiek cesji praw i/lub zobowiązań wynikających ze Zlecenia na rzecz podmiotów trzecich. Jakakolwiek cesja dotycząca praw i/lub wierzytelności dokonana przez Podwykonawcę bez zgody Zleceniobiorcy wyrażonej w formie pisemnej, pod rygorem nieważności, nie odnosi skutku prawnego i jest bezskuteczna.

  4. Wszelkie spory powstałe w związku z realizacją Zlecenia lub w związku ze stosowaniem niniejszych OWZ będą rozpatrywane przez sąd właściwy miejscowo i rzeczowo dla Zleceniodawcy.

  5. Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w OWZ. Zmiany postanowień zaczynają wiązać Podwykonawcę w momencie, gdy zostały mu dostarczone w zwyczajowo przyjęty między Stronami w ich stosunkach handlowych sposób.

  6. Niezapoznanie się Podwykonawcy z OWZ nie zwalnia go z ich przestrzegania i nie wpływa na ich obowiązywanie.

  7. Zleceniodawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian w OWZ. Zmiany postanowień OWZ zaczynają wiązać Podwykonawcę w momencie, gdy zostały mu dostarczone w zwyczajowo przyjęty między Stronami w ich stosunkach handlowych sposób.

  8. Aktualne OWZ są zawsze dostępne w biurze Zleceniodawcy oraz bezpośrednio

    na ogólnodostępnej stronie internetowej Zleceniodawcy pod adresem roofrenovation.pl/ 

pl_PLPolish